Od wózka paletowego oczekuje się nie tylko, że przetransportuje się nim towar z miejsca na miejsce, ale też, że da się to zrobić z jego pomocą wygodnie – będzie on skrętny, a manewrowanie nim nie będzie stanowiło większego problemu. Aby było to możliwe, paleciak musi być wyposażony w wysokiej jakości koła. Jakie ich typy najlepiej sprawdzają się w codziennym użytkowaniu?
Wytrzymałe i skrętne
Koła montowane w wózkach paletowych muszą być wytrzymałe na wysokie obciążenia. Z tego powodu najczęściej w paleciakach można zobaczyć koła wyprodukowane z żeliwa lub aluminium. Zewnętrzną warstwę koła stanowi zazwyczaj wytrzymały poliuretan lub guma. Wykończenie poliuretanowe ułatwia manewrowanie wózkiem, jednak wyłącznie na gładkich nawierzchniach. Z kolei koła gumowe charakteryzują się większym tarciem, za to lepiej sprawdzają się na nierównych nawierzchniach i lepiej amortyzują wstrząsy. Koła do paleciaka najlepiej więc dobierać do środowiska, w jakim na co dzień pracuje. Alternatywą dla kół pokrytych poliuretanem są koła całościowo wykonane z wytrzymałego poliamidu, użytkowane w wersji zarówno z łożyskiem, jak i bez.
Rolki do paleciaków
Trzeba pamiętać, że pod koła do paleciaka to nie tylko koła sterujące umieszczone z przodu wózka, ale też rolki prowadzące, znajdujące się na końcu wideł. Tutaj obserwuje się najczęściej rolki poliamidowe o wysokiej nośności i twardości, oraz rolki gumowe – miękkie, amortyzujące wstrząsy i ciche – jednak stosunkowo podatne na uszkodzenie przy kontakcie z ostrym elementem. Kompromisem pomiędzy tymi dwoma typami rolek są rolki poliuretanowe: średnio twarde, odporne na uszkodzenia mechaniczne i radzące sobie na większości rodzajów nawierzchni.