Zastosowania przemysłowe wymagają zwykle dość częstego przemieszczania surowców, półproduktów czy gotowych wyrobów. Stosuje się różne rozwiązania, które to umożliwiają. Na halach produkcyjnych i w magazynach instaluje się specjalne przenośniki, a także używa się sprzętu zmechanizowanego, np. wózków widłowych. Wiele zakładów korzysta również z różnego rodzaju ręcznych wózków od popularnych „paleciaków” po bardziej wyspecjalizowane konstrukcje. W zależności od specyfiki danego zakładu transportowane ładunki mogą być również dość ciężkie. Do ich przemieszczania są więc potrzebne kółka przemysłowe o odpowiedniej wytrzymałości. Sprawdźmy, jak są skonstruowane tego rodzaju elementy i w jaki sposób się z nich korzysta.
Kółka przemysłowe do transportu wewnętrznego
Kółka przemysłowe wykorzystywane w transporcie wewnętrznym muszą spełniać wiele wymogów dotyczących wytrzymałości na różne czynniki. W przypadku ładunków o dużej masie kluczowa jest oczywiście odporność na duże obciążenie. Jednak w zależności od konkretnego zastosowania liczyć mogą się również inne cechy. Ważna może być m.in. wytrzymałość na obniżoną lub podwyższoną temperaturę, obecność różnych substancji chemicznych, dobra amortyzacja wstrząsów lub odporność na wyładowania elektrostatyczne.
Kółka przemysłowe przeznaczone do pracy ze znacznymi obciążeniami często są wykonywane ze specjalnie wzmacnianych materiałów. Konstrukcja poszczególnych modeli bywa różna, jednak dość często kółka składają się z ze specjalnej okładziny z elastomeru lub tworzywa sztucznego o odpowiednich parametrach. Może to być np. poliuretan, poliamid albo guma. Korpus koła jest wykonany z metalu, w przypadku kółek dedykowanych do użytku z dużymi ciężarami może to być np. żeliwo. Korpus jest osadzony na specjalnej piaście, w której znajduje się łożysko odpowiedzialne za zmniejszenie oporów toczenia i płynną pracę całego zestawu.
Kółka są mocowane w specjalnych uchwytach przytwierdzanych do wózków czy innych urządzeń transportowych. Zwykle są one wykonane ze stosunkowo grubej blachy i montowane w specjalnych obrotnicach. W przypadku sprzętu przeznaczonego do dużych mas ładunków zestawy kołowe często są wyposażane w specjalne hamulce umożliwiające zablokowanie wózka w wybranym miejscu.